ALGEMENE VOORWAARDEN

 

ARTIKEL 1. DEFINITIES

1.1. Tuinmanieren: de besloten vennootschap Tuinmanieren B.V., gevestigd te Amsterdam en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 64234320.

1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Tuinmanieren een overeenkomst is aangegaan. Deze voorwaarden zijn van toepassing op overeenkomsten gesloten met zowel particuliere als zakelijke klanten (hierna; B2B). Indien een bepaling enkel van toepassing is voor de B2B klant, wordt dit aangegeven in de bepaling. .

1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.

1.4. Diensten: alle diensten die Tuinmanieren voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het als tuinexpert aanbieden van online cursussen en het verkopen van natuurlijke voeding, grondverbeteraar en schoonmaakmiddelen tegen aanslag, snoeischaren en boomzaagjes via de webshop. Tevens het maken van user generated (video) content en promotiemateriaal voor bedrijven in de tuin-branche.

1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Tuinmanieren en de klant op basis waarvan Tuinmanieren de diensten zal gaan uitvoeren.

1.6. Informatie: alle gegevens die de klant aan Tuinmanieren aanlevert.

1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail of digitale berichtgeving zoals WhatsApp.

1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke- en persoonsgegevens die door de klant en/of Tuinmanieren worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.

1.9. Website: www.tuinmanieren.nl, www.tuinmanierenshop.nl.

 

ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Tuinmanieren gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

2.2. Door een akkoord via de e-mail, het online accepteren van een offerte en/of een bestelling via de website te plaatsen, en expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.

2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.

2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Tuinmanieren zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst.

2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de B2B klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.

2.6. Tuinmanieren mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.

2.7. Als Tuinmanieren de algemene voorwaarden wijzigt, zal Tuinmanieren de klant hiervan zowel per e-mail als ook via een eventueel online account van de klant op de hoogte stellen.

2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.

2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Tuinmanieren en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.

 

ARTIKEL 3. AANBOD

3.1. Als een aanbod van Tuinmanieren een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod of op de website aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 30 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 30 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van beschikbaarheid.

3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Tuinmanieren het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.

3.3. Tuinmanieren geeft in het aanbod of op de website aan welke dienst, welke cursus of gekozen product wordt aangeboden, welk tarief hiervoor wordt gehanteerd en/of het gebruikelijke uurtarief met een geschat aantal uren. Eventuele bijkomende kosten, waaronder verzendkosten worden tevens vermeld. Aan een schatting qua uren kunnen geen rechten worden ontleend.

3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Tuinmanieren de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.

3.5. Het aanbod en/of de speciale actie geldt niet automatisch voor vervolgopdrachten.

3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.

3.7. Online bestellingen voor cursussen en/of producten worden volledig vooraf in rekening gebracht.

3.8. Als de klant een overeenkomst voor onbepaalde tijd met Tuinmanieren heeft gesloten, en Tuinmanieren de tarieven verhoogt met een percentage gelijk aan de stijging van de consumentenprijsindex die is vastgesteld door het CBS, kan de klant de overeenkomst niet tussentijds ontbinden.

3.9. Alles wat buiten het aanbod aan de klant wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en mag als zodanig in rekening worden gebracht.

3.10. Tuinmanieren kan niet aan het aanbod worden gehouden als de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.

3.11. In geval van een B2B overeenkomst met betrekking tot uitvoerende werkzaamheden worden afspraken over deadlines in het aanbod schriftelijk overeengekomen.

Indien levering door Tuinmanieren afhangt van feedback of input van de B2B klant, is Tuinmanieren nimmer aansprakelijk voor vertraging tijdens het uitvoeren van de opdracht. Tuinmanieren is dan gerechtigd de deadline eenzijdig te verschuiven en te besluiten verouderde (meer dan 60 dagen) content niet meer online te zetten. Eventuele kosten voor het opnieuw maken van content komt voor rekening van de zakeljke klant. 

 

ARTIKEL 4. OVEREENKOMST, MEERWERK, ONTBINDEN EN ANNULEREN

4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant akkoord via de e-mail stuurt, de offerte online accepteert en/of een bestelling via de website plaatst. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Tuinmanieren en de klant zijn geaccepteerd.

4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Tuinmanieren binnen de afgesproken termijn starten met de werkzaamheden en/of het leveren van de producten/digitale content. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Tuinmanieren de acceptatie van het aanbod.

4.3. Tuinmanieren mag bepaalde werkzaamheden uit laten voeren door derden of zich laten ondersteunen zonder dat de klant daarvan vooraf op de hoogte gesteld dient te worden.

4.4. Als Tuinmanieren door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Tuinmanieren de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de klant in rekening brengen.

4.5. Indien, in geval van een B2B overeenkomst met betrekking tot uitvoerende werkzaamheden, door meerwerk het tijdstip van (af)levering wijzigt, stelt Tuinmanieren de B2B klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.

4.6. Als de B2B klant een overeenkomst met betrekking tot het maken van content tussentijds wil ontbinden is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht om een vergoeding te betalen voor de al uitgevoerde werkzaamheden, vermeerderd met een percentage van 20% voor datgene wat nog openstaat.

4.7. Wanneer de B2B klant een overeenkomst met betrekking tot het maken van content meer dan 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden wil annuleren, is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht een vergoeding te betalen van 50% van het overeengekomen tarief.

4.8. Annulering van de overeenkomst met betrekking tot het maken van content, door de B2B klant, minder dan 30 dagen voor aanvang is alleen schriftelijk mogelijk. Tuinmanieren heeft tijd gereserveerd voor de ingeplande werkzaamheden. Als er geen geldige reden is voor de annulering zal Tuinmanieren een annuleringsvergoeding in rekening brengen.

Wat als geldige omstandigheden wordt beschouwd, wordt bepaald door Tuinmanieren. De vergoedingen worden als volgt gehanteerd:

  • annulering binnen 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 75% van het overeengekomen tarief;
  • annulering binnen 14 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 100% van het overeengekomen tarief.

4.9. In aanvulling op artikel 4.6, 4.7 en 4.8 is de klant in ieder geval verplicht om geleden verlies, gederfde winst en in ieder geval de kosten voor ingekochte materialen en/of ingehuurde derden te vergoeden.

4.10. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.

 

ARTIKEL 5. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

5.1. Iedere overeenkomst tussen Tuinmanieren en de klant is een inspanningsverplichting waarbij Tuinmanieren de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Tuinmanieren kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat niet aan de verwachtingen van de klant voldoet.

5.2. Tuinmanieren zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Tuinmanieren levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.

5.3. In sommige gevallen is Tuinmanieren bevoegd een naamsvermelding te plaatsen in/op geleverde producten en/of diensten. Het is de klant niet toegestaan deze naamsvermelding te verwijderen, behalve als anders is overeengekomen.

5.4. In aanvulling op artikel 5.3 is Tuinmanieren ook bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld een portfolio of referenties, de gegevens van de klant op de website en/of social media kanalen te publiceren.

5.5. De klant is verplicht om alle informatie die nodig is voor de uitvoering van de werkzaamheden, zoals persoons- en bedrijfsgegevens en informatie over of met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden en relevante informatie waar Tuinmanieren om verzoekt, tijdig aan Tuinmanieren beschikbaar te stellen. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn. Bovendien moet de klant, indien nodig, beschikken over een geldige gebruikslicentie.

5.6. Als de klant de gegevens uit artikel 5.5 niet of niet-tijdig aan de klant beschikbaar stelt en de uitvoering van de werkzaamheden daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.

 

Daarnaast mag Tuinmanieren eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Tuinmanieren zijn ontvangen.

5.7. De B2B klant is de eindverantwoordelijke voor de juistheid van de gegevens. Tuinmanieren biedt de te publiceren content tijdens één feedbackronde aan de klant aan ter controle alvorens de content online gezet wordt. Na akkoord van de B2B klant met betrekking tot de content, is Tuinmanieren niet verantwoordelijk voor fouten en/of onjuistheden in de gepubliceerde content.

5.8. Tuinmanieren houdt de klant, voor zover noodzakelijk, op de hoogte van de werkzaamheden en de uitvoering van de diensten.

5.9. De content welke door Tuinmanieren wordt geleverd is enkel voor het in de offerte overeengekomen gebruik. De geleverde producten en/of content mogen niet worden gebruikt voor andere (commerciële) doeleinden dan in eerste instantie in de offerte is overeengekomen.

5.10. In aanvulling op artikel 5.9 krijgt de B2B klant na (op)levering van de werkzaamheden, de content en/of video’s een exclusieve en niet-overdraagbare licentie voor de duur van 2 jaar tot het gebruik van de content en/of video’s. De licentie leent zich voor normaal gebruik en sluit bewerkingen aan de geleverde content en/of video’s uit. De B2B klant krijgt geen toegang tot het bronbestand.

5.11. Tuinmanieren geeft geen garanties over het bereik van de te gemaakte/geleverde content en is nimmer aansprakelijk voor het wel of niet bereiken van een vooraf ingeschat aantal personen en/of views.

 

ARTIKEL 6. RECHTEN EN VERPLICHTINGEN VOOR DE KLANT

6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.

6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.5. snel aan Tuinmanieren te melden.

6.3. De klant is verplicht om klachten over de door Tuinmanieren geleverde diensten en/of producten zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 dagen na levering van de content en/of fysieke producten of, aan Tuinmanieren te melden. Tuinmanieren streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.

6.4. De klant is verplicht Tuinmanieren een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.

6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Tuinmanieren van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.

6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Tuinmanieren nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Tuinmanieren niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.

6.7. Als Tuinmanieren inloggegevens met de klant deelt, dan is de klant verantwoordelijk voor deze gegevens. Tuinmanieren is niet aansprakelijk voor misbruik en/of verlies van de inloggegevens en mag ervan uitgaan dat de klant degene is die inlogt door middel van de met de klant gedeelde inloggegevens.

6.8. Er bestaat geen herroepingsrecht, als de klant een B2B klant is.

6.9. Een particuliere klant kan een overeenkomst die betrekking heeft de aankoop van een product uit de webshop binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden zolang de producten nog niet zijn gebruikt. Tuinmanieren mag vragen naar de reden van herroeping, maar mag de klant niet verplichten tot het geven van de redenen van ontbinding. Na de melding dat de klant het product terug wenst te sturen, heeft de klant nogmaals 14 dagen de tijd het product daadwerkelijk te retourneren. De klant ontvangt binnen 14 dagen dan de aankoopkosten retour.

6.10. De in artikel 6.10 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de producten door de particuliere klant zijn ontvangen. Indien de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, meldt de klant dit schriftelijk binnen de termijn aan Tuinmanieren. Tijdens de bedenktijd zal de klant zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking daarvan. De klant mag het product slechts bekijken en gebruiken zoals zij dit in een winkel zou kunnen doen.

6.11. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de klant. De kosten voor retourzending komen voor rekening van de klant. Onvoldoende gefrankeerde of ongefrankeerde zendingen worden niet door Tuinmanieren geaccepteerd. In geval van een retourzending waarbij de producten beschadigd zijn, zal de beschadiging aan de klant in rekening worden gebracht en zal dit worden verrekend bij het restitueren van het reeds betaalde bedrag.

6.12. Tuinmanieren verstuurt de producten met pakketpost van PostNL. Tuinmanieren is niet aansprakelijk voor verlies of een verkeerde bezorging van het product indien de klant een onjuist bezorgadres heeft opgegeven. Indien het pakket nogmaals verstuurd moet worden, komen de extra verzendkosten voor rekening van de klant.

 

ARTIKEL 7. LEVERING EN LEVERTIJD WEBSHOP PRODUCTEN

7.1. De door Tuinmanieren gestelde leveringstermijn verschilt per product. De levertijd begint na totstandkoming van de overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde gegevens van de klant.  Tuinmanieren zal de fysieke producten binnen 2-3 werkdagen naar de klant verzenden, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen en afhankelijk van de voorraad en/of problemen bij de leverancier/fabrikant. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of wanneer een bestelling niet/slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de klant hiervan bericht maar uiterlijk binnen 30 dagen na het plaatsen van de bestelling. De klant mag op dat moment besluiten tot ontbinding van de overeenkomst en heeft dan recht op teruggave van het betaalde bedrag.

7.2. Als de levertermijn, door problemen bij de leverancier/fabrikant met meer dan 30 dagen wordt overschreden, kan de klant de overeenkomst alleen ontbinden als Tuinmanieren na een gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn de levering alsnog uitvoert en de verplichtingen niet nakomt.

7.3. De klant is verplicht datgene te doen wat nodig is om een tijdige levering door Tuinmanieren mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan het leveren van de gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 5.5.

7.4. Aan de leveringsplicht van Tuinmanieren zal, zonder tegenbewijs, zijn voldaan zodra de door Tuinmanieren geleverde diensten en/of producten een keer aan de klant zijn aangeboden.

7.5. Indien de levering door PostNL onverhoopt vertraging oploopt, hanteert Tuinmanieren een wachttermijn van 5 dagen. Binnen dit termijn zal Tuinmanieren onderzoek doen naar de levering bij PostNL en de klant zo snel mogelijk op de hoogte brengen van updates in de betreffende situatie.

7.6. Leveringen worden niet uitgevoerd in het weekend en op officieel erkende feestdagen zoals nieuwjaarsdag, Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag, goede vrijdag, Koningsdag en Kerst. Indien Tuinmanieren wegens vakantie of andere omstandigheden niet kan leveren, wordt dit tijdig via de website aan de klant medegedeeld.

7.7. De geleverde producten mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden en/of wederverkoop.

7.8. In geval van levering van digitale content met betrekking tot user generated content en/of promotiematieraal voor de B2B klant, zal per e-mail een levertijd worden overeengekomen en mag de B2B klant deze content maximaal twee jaar online laten staan. Na afloop van deze periode is de klant verplicht de content offline te halen.

7.9. Indien de B2B klant de content langer online wil laten staan, kan de klant een verzoek tot verlenging bij Tuinmanieren indienen.

 

ARTIKEL 8. BETALING

8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.

8.2. Facturen aan de B2B klant dienen binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.

8.3. Bestellingen via de website worden direct online afgerekend of kunnen via een achteraf-betalen optie worden betaald, de producten worden na betaling, of het aanmelden van de betaling bij o.a. Klarna, geleverd.

8.4. Tuinmanieren biedt de B2B klant de mogelijkheid om in vooraf overeengekomen termijnen te betalen. Indien de termijn betaling(en) niet-tijdig worden voldaan, is Tuinmanieren bevoegd de werkzaamheden uit te stellen tot de betalingsachterstand is ingelopen.

8.5. Indien niet-tijdige betaling drie keer is voorgekomen, kan Tuinmanieren besluiten de opdracht eenzijdig te beëindigen en/of de mogelijkheid tot termijnbetalingen op te heffen en is het resterende bedrag direct en in zijn totaliteit opeisbaar door Tuinmanieren.

8.6. Als de klant niet-tijdig aan de betalingsverplichting voldoet, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.

8.7. Als de B2B klant niet-tijdig aan de betalingsverplichting voldoet, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.

8.8. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €150,- excl. BTW bedragen. In geval van een particuliere klant wordt het wettelijke BIK-tarief in rekening gebracht.

8.9. In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of overlijden aan de zijde van de klant zijn de vorderingen van Tuinmanieren onmiddellijk opeisbaar.

8.10. In aanvulling op artikel 8.8 heeft Tuinmanieren het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.

8.11. Alle door Tuinmanieren geleverde producten en/of diensten blijven eigendom van Tuinmanieren totdat alle door de klant verschuldigde bedragen aan Tuinmanieren zijn betaald.

8.12. De klant kan bezwaren tegen de door Tuinmanieren verzonden facturen uiterlijk binnen vijf daen na factuurdatum schriftelijk aan Tuinmanieren kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Tuinmanieren een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.

 

ARTIKEL 9. INTELLECTUEEL EIGENDOM

9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen berusten bij Tuinmanieren tenzij anders is overeengekomen.  Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen, te verveelvoudigen, door te verkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.

 

9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Tuinmanieren ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Tuinmanieren tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.

9.3. Tuinmanieren is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de klant met Tuinmanieren wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld.

Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de klant Tuinmanieren vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.

9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Tuinmanieren recht heeft op een vergoeding ter hoogte van minimaal tweemaal de door Tuinmanieren gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.

 

ARTIKEL 10. DUUR OVEREENKOMST EN BEËINDIGING

10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.

10.2. De klant kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen, behalve als dit expliciet is toegestaan.

10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.

10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Tuinmanieren de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:

  • surseance van betaling aan de klant is verleend;
  • het faillissement van de klant is uitgesproken;
  • het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en terugkerende betalingsproblemen;
  • de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
  • de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
  • de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
  • de klant niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Tuinmanieren negeert;
  • er voor Tuinmanieren aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Tuinmanieren zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.

10.5. Tuinmanieren zal, indien de overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de werkzaamheden aan de klant retourneren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.

10.6. Als Tuinmanieren op het moment van de beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen met betrekking tot de werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Tuinmanieren vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.

 

ARTIKEL 11. AANSPRAKELIJKHEID

11.1. De klant is en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren of toepassen van kennis, handelingen en/of adviezen die door Tuinmanieren worden gegeven tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden en/of te zien is in de cursus.

11.2. Indien Tuinmanieren op enige wijze aansprakelijk wordt gesteld voor schade, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot de vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal het overeengekomen tarief voor de betreffende diensten. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het bedrag van de door de klant betaalde facturen in de periode dat de schade is ontstaan.

11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Tuinmanieren heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Tuinmanieren een redelijke termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Tuinmanieren niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geldt het vereiste van een ingebrekstelling niet.

11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Tuinmanieren alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.

11.5. Tuinmanieren is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet en/of grove schuld.

11.6. Tuinmanieren is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, misgelopen winst, kosten voor juridische bijstand, verlies van klanten, herstelkosten, schade door bedrijfsstagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.5 en 7.2 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of wanneer Tuinmanieren is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.

11.7. De klant vrijwaart Tuinmanieren tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Tuinmanieren in het kader van de overeenkomst heeft verricht.

 

ARTIKEL 12. ONDERBREKING VAN DE WERKZAAMHEDEN EN OVERMACHT

12.1. Tuinmanieren is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.

12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in

artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 90 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.

12.3. Tuinmanieren is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Tuinmanieren geen invloed op kan uitoefenen. Tuinmanieren kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Tuinmanieren een overeenkomst is aangegaan.

12.4. In geval van een B2B overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.

 

ARTIKEL 13. BIJZONDERE BEPALINGEN ONLINE CURSUS, ONLINE LEEROMGEVING EN LIVEDAGEN

13.1. Er is door de klant geen enkel recht of verplichting te ontlenen aan het traject, de online cursus, en/of de online leeromgeving en ieder handelen van de klant is voor zijn/haar eigen rekening en risico. Tuinmanieren aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de wijze waarop de klant de aan hem/haar gedoceerde wijze en methode van Tuinmanieren in de praktijk tot uitvoering brengt.

13.2. De klant erkent dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet van de klant zelf en de manier waarop de klant de opdrachten uitvoert. Tuinmanieren geeft geen enkele garanties voor het behalen van een bepaald resultaat door de klant.

13.3. De klant houdt toegang tot de online cursus zolang deze door Tuinmanieren wordt aangeboden. Indien Tuinmanieren besluit materiaal te verhuizen of te verwijderen, stelt Tuinmanieren de klant hier drie maanden voorafgaand aan de verhuizing of verwijdering van op de hoogte, via het meest recente bekende e-mailadres en/of Instagramaccount van de klant. De klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig volgen van de content en eventueel downloaden van bestanden.

13.4. Tuinmanieren mag de content binnen een online cursus en de online leeromgeving uitbreiden, beperken of aanpassen in verband met kwalitatieve verbeteringen zodra Tuinmanieren dit nodig acht.

13.5. Wanneer Tuinmanieren vaststelt dat de klant haar inloggegevens met derden deelt, dan wel dat derden door toedoen van de klant toegang hebben gekregen tot afgeschermde content van Tuinmanieren, mag Tuinmanieren de toegang tot deze gegevens en de content voor de klant, zonder voorafgaande waarschuwing, ontzeggen.

13.6. Tuinmanieren maakt gebruik van software van een derde partij (leverancier) om de content binnen de online leeromgeving digitaal aan de klant beschikbaar te stellen. Tuinmanieren kan niet garanderen dat die software altijd en overal te bereiken is en aanvaard geen aansprakelijkheid voor het tijdelijk niet bereikbaar zijn van de content.

13.7. De klant is enkel gerechtigd screenshots te maken van de online cursus en via social media te delen mits dit gebeurt met expliciete toestemming van Tuinmanieren en vermelding naar de website van Tuinmanieren.

13.8. De kennis die door de klant wordt opgedaan, mag niet worden gekopieerd en mag alleen voor eigen doeleinden gebruikt worden.

13.9. In aanvulling op artikel 13.8 is het de klant niet toegestaan, ongeacht (volledige) deelname of niet, om binnen 12 maanden na afronding van het traject en/of het programma een soortgelijk traject/programma al dan niet met referentie naar of volgens de methode van Tuinmanieren aan te bieden of te doen geven. Als Tuinmanieren waarneemt dat de klant de content geheel of gedeeltelijk heeft gekopieerd, is het aan de klant om aan te tonen dat dit niet het geval is, en is artikel 9 van toepassing.

13.10. Restitutie van de door de klant aangeschafte ticket(s) voor een van de livedagen en/of live evenementen van Tuinmanieren is niet mogelijk. De klant is wel altijd gerechtigd het deelnamebewijs aan een ander persoon over te dragen zolang de persoon aan dezelfde deelnamevoorwaarden voldoet. De klant dient uiterlijk 7 dagen voor aanvang de gegevens van de nieuwe deelnemer aan Tuinmanieren door te geven. Indien mogelijk kan het ticket in overleg met Tuinmanieren ingezet worden voor een andere datum mits deze beschikbaar is.

13.11. Indien Tuinmanieren door onvoldoende aanmeldingen, verhindering van Tuinmanieren of ingehuurde derden en/of overmacht (zoals genoemd in artikel 12) genoodzaakt is om de livedag en/of live evenement te verplaatsen, behoudt de klant het recht op aanwezigheid voor de dienst voor de nader te bepalen datum. Indien de livedag of het live evenement in zijn geheel wordt geannuleerd door Tuinmanieren, ontvangt de klant binnen 14 dagen het betaalde bedrag retour op het rekeningnummer waarmee het ticket is aangeschaft.

13.12. Als de klant de sfeer binnen de livedag en/of het live evenement verstoort door zijn/haar gedrag, dan mag Tuinmanieren de klant de toegang ontzeggen en toekomstige deelname weigeren. Dit heeft geen enkele invloed op door de klant betaalde gelden of betalingsverplichtingen van de klant.

 

ARTIKEL 14. OVERIGE BEPALINGEN EN TOEPASSELIJK RECHT

14.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Tuinmanieren deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.

14.2. Tuinmanieren spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.

14.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.

14.4. Indien Tuinmanieren in het voordeel van de klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.

14.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worden overgedragen als Tuinmanieren daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.

14.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.

14.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.

14.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Tuinmanieren is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaalt.

 

 

Versie: juni 2024